Exhibition Funding

Supporting Contemporary Artists Abroad

 

ifa understands contemporary art as an important medium for intercultural dialogue.

The exhibition funding programme supports German artists and artists who have resided in Germany for a minimum of five years to exhibit their work internationally in non-commercial museums, galleries and institutions.

Twice a year, they have the opportunity to apply for a specific exhibition project abroad.

Grants for travel and accommodation expenses, art transport and rental expenses for technical equipment incurred for the realization of the exhibition can be covered within the framework of the funding program, provided that an application is submitted within the submission deadlines and a positive decision is made.

For applications to biennials or group exhibitions, an overall application of all German and German-based artists is recommended.

Who can apply?

  • The programme is meant to subsidise contemporary German visual artists or artists who have been living in Germany for at least five years
  • in addition, they must have been invited by a non-commercial institution abroad to realise a specific exhibition project
  • Applications can be made for solo exhibitions, group exhibitions, a participation in an international exhibition project such as a biennial that take place outside of Germany

What does the funding include?

  • costs for the tansport of the artwork
  • travel and accomodation costs for the artists
  • rental costs for technical equipment needed for the exhibition presentation

Application guidelines

Application in 4 steps

  1. Request access to the online application via the application system.
  2. Open the link sent in the email and create an online application.
  3. Fill out the application (Interim storage possible).
  4. Submit the application online, then print out and sign the application and send it to ifa by post:


ifa - Institut für Auslandsbeziehungen
Exhibition Funding
Charlottenplatz 17
D-70173 Stuttgart

What application documents are required?

  • Invitation from the foreign exhibiting institution.
  • General information about the exhibiting institution.
  • CV and list of exhibitions for all artists for which funding is requested.
  • Visual material sound and video work of the project to be funded and/or of previous artistic work.
  • Three cost estimates each for travel and transport expenses and for the rental costs of technical equipment for the presentation of the exhibition, if applicable.

Application deadlines

  • 31 January 2024 for projects from June 2024
  • 15 August 2024 for projects from January 2025.

The date of postmark is applicable. Applications sent after the filing deadline will not be considered.

What happens after having applied?

All applicants will receive written confirmation or rejection within three months of the submission of their application. Recourse to legal action is out of question.

FAQs

Fragen zum Förderprogramm

Was sind die Fördervoraussetzungen?

  • Hoher Qualitätsstandard des künstlerischen Projektvorhabens.
     
  • Einladung durch eine nicht-kommerzielle ausländische Ausstellungsinstitution (keine Privatgalerie).
    • Das Projektvorhaben darf nicht im kommerziellen Rahmen realisiert werden. Ein Verkauf der Kunstwerke schließt eine Förderung aus.
       
  • Nennenswerte finanzielle und/oder anderweitige Eigenleistungen durch die ausstellende ausländische Institution.
     

Wer kann einen Antrag stellen?

  • Künstler:innen
     
  • Kurator:innen
     
  • Die ausstellende Institution.
     
  • Bei Anträgen zu Biennalen oder Gruppenausstellungen mit Beteiligung mehrerer Künstler:innen für die eine Förderung beantragt wird, ist ein Gesamtantrag für den deutschen Beitrag zu stellen. Sollte das nicht möglich sein, bitten wir um Rücksprache.
     

Kann ein Antrag für die Ausgaben von Kurator:innen gestellt werden?

  • Kurator:innen sind von der Förderung ausgeschlossen.
     

Werden auch Artist-in-Residence-Aufenthalte unterstützt?

  • Nein. Es kann ggfs. ein Antrag für eine im Anschluss folgende Ausstellung gestellt werden, sofern diese der Öffentlichkeit zugänglich ist.
     

Werden auch Projekte aus den Bereichen Tanz, Theater, Film etc. unterstützt?

  • Nein, es werden ausschließlich Projekte im Bereich Bildende Kunst unterstützt.
     

Kann ich als Student:in einen Antrag stellen?

  • Nein, zum Zeitpunkt der Antragstellung muss das Studium abgeschlossen sein. Studierenden wird empfohlen, sich an den DAAD (www.daad.de) zu wenden.
     

Kann ich mehrere Anträge gleichzeitig stellen?

  • Ja, wenn es sich um verschiedene Projekte handelt.
     
  • Nein, wenn das gleiche Projekt zusammenhängend an verschiedenen Orten gezeigt wird. Dann sollten Sie nur einen Antrag stellen.
     

Bietet das ifa weitere Förderprogramme im Bereich Bildende Kunst an?

  • Ja, es gibt eine weitere Fördermöglichkeit. Das Programm Künstlerkontakte unterstützt Reisen und Arbeitsaufenthalte für Kunst- und Kulturschaffende aus Transformations- oder Entwicklungsländern, die ein Projekt in Deutschland durchführen wollen.
     
  • Auch für deutsche oder seit mindestens fünf Jahren in Deutschland lebende Kunst- und Kulturschaffende besteht die Möglichkeit über Reisekostenzuschüsse Kontakte in Entwicklungs- und Transformationsländern herzustellen. Sollte bei Bildenden Künstlern oder Künstlerinnen aus Deutschland auch eine Ausstellung stattfinden, dann müssen sie einen Antrag über das Programm "Ausstellungsförderung" stellen.
     

Kann ich einen Antrag bei "Künstlerkontakte" und "Ausstellungsförderung" gleichzeitig stellen?

  • Ja, jedoch ausschließlich für unterschiedliche Ausgaben im Projekt. Bitte halten Sie in diesem Fall zunächst Rücksprache mit uns.
     

Kann ich mich parallel bei anderen Förderorganisationen bewerben?

  • Ja. Die Organisationen, bei denen ebenfalls eine Förderung beantragt wird, müssen unter Punkt 5.2.2 des Antrages angegeben werden.

    Für welche Projektzeiträume gelten die Antragsfristen?
  • Abgabefrist 31. Januar (Poststempel): Gilt für Projekte, die frühestens ab Juni desselben Jahres stattfinden. Im Falle einer Förderung werden nur Rechnungen akzeptiert, die nach dem Bewilligungsdatum angefallen sind. Die Entscheidung über eine Förderung wird bis spätestens 30. April getroffen.
  • Abgabefrist 15. August (Poststempel): Gilt für Projekte, die frühestens in der ersten Hälfte des Folgejahres stattfinden. Beginnt das Projekt im Dezember des aktuellen Jahres und findet zum größten Teil auch im folgenden Jahr statt, können Sie einen Antrag zur Abgabefrist 15. August stellen. Im Falle einer Förderung werden nur Rechnungen akzeptiert, die nach dem Bewilligungsdatum angefallen sind. Die Entscheidung über eine Förderung wird bis spätestens 15. November getroffen.
     

Mein Projekt hat bereits vor der Antragsfrist begonnen. Kann ich dafür noch Förderung beantragen?

  • Nein. Für ein bereits begonnenes Projekt kann keine Förderung mehr beantragt werden. 
  • Ein bereits vor der schriftlichen Zusage begonnenes Projekt kann nachträglich nicht mehr gefördert werden.  

Antrag

Wie werden die Anträge gestellt?

  • Über unser Online-Antragssystem . Es werden nur Anträge berücksichtigt, die postalisch mit Originalunterschrift eingereicht werden. 

In welchen Sprachen können Anträge gestellt werden?

  • Anträge können in deutscher oder englischer Sprache eingereicht werden.

Wie stelle ich mein Projekt im Antrag dar?

  • Unter Punkt 4 im Antragsformular (Projektbeschreibung) müssen Sie ihr Vorhaben in Form eines zusammenhängenden Textes darstellen. Die Projektidee und ihre Umsetzung sollten so dargestellt werden, dass sich die Jury ein realistisches Bild von Ihrem Vorhaben machen kann. Vermeiden Sie Anträge im Stil von Essays. 
     
  • Mit der Projektbeschreibung erwarten wir eine kurze aussagekräftige Zusammenfassung des Projektes thematisch/inhaltlich (max. 2.700 Zeichen inkl. Leerzeichen). Diese sollte folgende Punkte miteinschließen: 
    • Konkretes Ziel, Zielgruppe und geplante Wirkung für Ihr Vorhaben.  
    • Motivation der Zusammenarbeit mit geplantem Projektpartner, Nennung früherer Kooperationen.
       

Welche Anforderungen werden an das Einladungsschreiben der einladenden Institution gestellt?

  • In dem unterzeichneten Schreiben sollte die einladende Institution das Projektvorhaben mit Namensangabe aller eingeladenen Künstler:innen und dem dafür vorgesehenen Zeitraum bestätigen.
  • Es sollten bereits im Einladungsschreiben Informationen über den rechtlichen Status der Institution (gemeinnütziger Verein, Stiftung, Künstlervereinigung etc.) angegeben werden.

Wie werden Entscheidungen über eingereichte Anträge getroffen?

  • Eingereichte Anträge werden einer Fachjury vorgelegt. Über eine Förderung wird auch unter Berücksichtigung der für diesen Zweck verfügbaren ifa-Haushaltsmittel und in Relation zu anderen Anträgen entschieden.
     

Wie erfahre ich, wann die Entscheidung getroffen wird?

  • Alle Bewerber:innen erhalten innerhalb von drei Monaten nach der Abgabefrist eine schriftliche Zu- oder Absage.
     

Kann ich Unterlagen nachreichen?

  • Wenn der Antrag fristgemäß vorliegt, können Unterlagen in Ausnahmefällen und nur nach Rücksprache zeitnah nachgereicht werden.

The financing plan

Which costs are considered under general funding policy?

  • Grants can be applied for expenses in the areas of travel and accommodation, transport of the artworks, as well as the rental of technical equipment.
     

Can I apply for a daily allowance?

  • Yes, you can apply for a daily allowance for food and drink. If you receive funding, you may be approved for a daily allowance of up to a maximum of 14 days. This amount is based on the guidelines published by the German Federal Government. The current daily rates can be downloaded from our website.
     

I also need funding for production expenses for my project. Can I apply for this separately?

  • No additional funding is available for materials, printing, and production costs.
     

For what kind of expenses do I need to include cost estimates/quotes and in what form?

  • For flight, transport of the art work and rental expenses for technical equipment upload three respective estimates (see upload-area).
  • We do not require additional estimates for comparison if you are traveling by train or with your own car to the exhibition location.
  • If artists will be arriving from several German cities in the same time period, you only need to submit a total of three flight estimates from one German airport.
     

How should I structure my expense and financing plan?

  • You will find a template of a detailed financing plan under item 5 on the application.
     

What is the legal basis for my application?

  • When carrying out a project, expenditure from funds can be made only if compatible with general Federal budgeting principles (see www.gesetze-im-internet.de/bho).

The funding

When can I start working on my project; what counts as start of project?

  • You can start working on the relevant part of your project as soon as you receive written confirmation of funding from ifa.
  • Flights for which you have applied for funding, for example, may only be booked after you have received written confirmation of funding.
     

How can I access money for my funded project?

  • We will reimburse you after you have sent in the original receipts.
  • You can apply for an advance payment of accommodation costs, which we will transfer to you around two weeks before you are scheduled to leave.
  • Receipts issued prior to written authorisation cannot be reimbursed.
     

How does the reimbursement process work?

  • You will receive a funding agreement from us, in which you will be informed about the funding amount and the payment arrangements. Further you will find important information on this in our instruction sheet Invoicing Modalities which you can download from our website.
  • After completing the project, we need the completed evaluation form. The form serves as a project report and is available for download from our website.
     

If there are changes in the project what are my next steps?

  • In order to be always up-to-date, it is necessary that ifa is kept regularly up to date on the project and informed of changes immediately.
     

What do I have to consider with regard to communication and public relations?

  • The ifa logo is available for download on the website. The logo is to be used on all media material (print media, internet etc.) relating to the funded project. Furthermore, the ifa logo has to be published in the exhibition rooms as close as possible to the artwork.
  • For the documentation, publication and advance notice on the ifa website as well as in social networks (e.g. Facebook) and our newsletters, the projects funded require rights-free images.
     

If my application is rejected can I reapply for funding?

  • You cannot reapply for funding for the same project.
  • You may reapply by the submission deadlines for funding for a new project.
     

Do I get a reason for my project not being funded?

  • The reasons for the decision won't be made public by the board.

Documents to Download

Impressions and Articles

Contact

Ingrid Klenner

Charlottenplatz 17
D-70173 Stuttgart

Telephone: +49.711.22.25.171

Anna Stergel

Charlottenplatz 17
D-70173 Stuttgart

Telephone: +49.711.2225.132

Office Hours

Information and consultation, Monday through Friday from 10 to 12 a.m. or by arrangement.

Logo of the Federal Foreign Office, © Federal Foreign Office
Funded by the Federal Foreign Office