Über Aufstände und Widerstand

Riots: Allmähliches Aufkündigen der Zukunft

 

Dilip Gaonkar and Liam Mayes, Riot After Riot: Real and Imagined (Still), 2018, scene from Pontecorvo, et al. Battle of Algiers. Santa Monica, CA, Rhino Home Video, (1966) 1993, courtesy the artists
Dilip Gaonkar and Liam Mayes, Riot After Riot: Real and Imagined (Still), 2018, scene from Pontecorvo, et al. Battle of Algiers. Santa Monica, CA, Rhino Home Video, (1966) 1993, courtesy the artists

Liam Mayes

geboren 1988 in Vancouver, lebt in Chicago

Dilip Gaonkar

Geboren 1945 in Belguam, lebt und arbeitet in Chicago

Der Sozialtheoretiker Dilip Gaonkar stellt die Frage: "Wie lässt sich erklären, dass es im Entwicklungsverlauf kapitalistischer Zeiten und kapitalistischen Terrains fortwährend zu Auflehnungen und randalierenden Menschenmassen kommt? Meiner Ansicht nach sind unsere Zeit und unser Terrain in einem unlösbaren Paradox gefangen: Sie wollen die Massen und fürchten den Aufstand."(1)
In der Ausstellung präsentiert er eine Videocollage aus Spielfilmen, Nachrichtensendungen und Dokumentarfilmen, die eine mögliche Zeitachse vorgeben und "die Politik des Chaos" erfassen, darunter Aufstände, Menschenansammlungen, Massenbegräbnisse und Straßenproteste.

1 Dilip Gaonkar: After the Fictions: Notes Towards a Phenomenology of the Multitude. – In: e-flux Journal, 58 (Oktober 2014).

Ala Younis: Pat—riot—against the slow cancellation of the future, 2018, Recherchebild, courtesy: Ala Younis
Jitish Kallat: Anger at the Speed of Fright, 2010, courtesy: Jitish Kallat
Karrabing Film Collective: The Jealous One (Filmstill), 2017, courtesy: Karrabing Film Collective
Dilip Gaonkar and Liam Mayes, Riot After Riot: Real and Imagined (Still), 2018, scene from Pontecorvo, et al. Battle of Algiers. Santa Monica, CA, Rhino Home Video, (1966) 1993, courtesy the artists
Orijit Sen: One May Seek Him in Mekka, One May Search for Him in Kashi… I Have Found my Beloved, Should I Not Embrace Him?, 1993, Poster für Anhad Garje "In Defense of Our Secular Tradition", courtesy: SAHMAT
Chto Delat: Knowledge Is Power, 2011, aus der Serie “Learning Flags”, Foto: KOW, Berlin, courtesy: Chto Delat, KOW, Berlin
Satch Hoyt: Riot, 2014, photo credit: Trevor Lloyd Morgan, courtesy: Satch Hoyt
Glenn Ligon: Untitled (Condition Report for Black Rage), 2015, Foto: Tom Powel Imaging; © Glenn Ligon, courtesy: Glenn Ligon; Luhring Augustine, New York; Regen Projects, Los Angeles; Thomas Dane Gallery, London
Chandraguptha Thenuwara: Ohne Titel I, 2014, courtesy: Chandraguptha Thenuwara, Saskia Fernando Gallery
Gauri Gill: Shaheedi Memorial Museum, Tilak Vihar. September 2014, aus den "1984 notebooks", courtesy: Gauri Gill
Daniel Joseph Martinez: A Meditation on the Possibility of Romantic Love; or, Where You Goin‘ with That Gun in Your Hand, 2005, courtesy: Daniel Joseph Martinez; Roberts Projects, Los Angeles
Louis Henderson: Evidence of Things Unseen but Heard (Filmstill), 2018, courtesy: Louis Henderson
John Akomfrah: Riot (Filmstill), 1999, © Smoking Dogs Films, courtesy: Lisson Gallery
Natascha Sadr Haghighian: Fuel to the Fire, 2016, Installationsansicht, Tensta Konsthall 2016, Foto: Jean-Baptiste Beranger, courtesy: Natascha Sadr Haghighian