Edication and Science Cooperation

Ayazi, Christina: "Should I stay or should I go"

Iranische Absolvent/-innen deutscher Hochschulen; Perspektiven und Lebenswege. – Wiesbaden: World Univ. Service, Dt. Komitee, 2013. – 333 S. – (Auszeit; 47). – Berlin, Techn. Univ., Diss., 2013

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Neuerwerbung, Abschlussarbeiten  
Main subject: Iran + International migration + Federal Republic of Germany (1949-1990) + Germany + Iranians + Foreign students + University graduates + Motivation + Studies abroad + Repatriation / reintegration + Surveys (interrogation) + Empirical analysis
Aspects: Diaspora + Adaptation + Social adjustment + Cultural factors + Brain drain + Resolutions / decisions + Decision-making processes + Research on exchanges, research on exchanges
Type of document: Dissertation
c-00921936
ifa Library Call Number: Z - D 1605

Bartsch, Tim-C.: Europäische Hochschulpolitik

Über die Entwicklung und Gestalt(ung) eines Politikfeldes. – Baden-Baden: Nomos, 2009. – 404 S., Lit. S. 364-400 – (Integration Europas und Ordnung der Weltwirtschaft; 35). – Tübingen, Univ., Diss., 2009

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Abschlussarbeiten, Europa  
Main subject: European Union + Further higher education policy + Previous development + Governance + Multi-level system + Competence (powers) + Open Method of Coordination (EU) + International education cooperation + Universities + Action programmes / action plans + Institutional evolution of international actors + Communities of states codification process
Aspects: World War 2 (1939-1945) + Postwar situation + Treaty on European Union (1992-02-07) + Treaty of Amsterdam (1997-10-02) + European Community Action Scheme for the Mobility of University Students + SOKRATES + Bologna process + United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization + Organisation for Economic Co-operation and Development + European Court of Justice
Type of document: Doctoral theses
D880504
ifa Library Call Number: 29/479

Becker, Peter: Die europäische Bildungspolitik

Entstehung und Entwicklung eines europäischen Politikfeldes. – In: Europäischer Bildungsraum / Karin Amos (Hg.). – Baden-Baden: Nomos, 2013. – (Wirtschafts- und Sozialpolitik; 12), S. 37-61, Lit. S. 59-61

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Abschlussarbeiten, Neuerwerbung  
Main subject: EU- / EC countries + Education + Education policy + Europeanization + Common policy of international actors + Coordination of national measures and policies + Historical surveys
Aspects: Aims and programmes of international actors + European law
c-00893728
ifa Library Call Number: 33/829

Bedi, Lasme Elvis: Deutsch in Afrika

Vergangenheit, Gegenwart, Zukunft. – Hamburg: Kovač, 2006. – 314, XLIV S., Lit. S. 287-314 – (Lingua: Fremdsprachenunterricht in Forschung und Praxis; 4) – Regensburg, Univ., Diss., 2005

Category: Afrika, Abschlussarbeiten, Bildungs- und Wissenschaftskooperation  
Main subject: Germany + Africa + Foreign cultural policy + Language policy + German + Foreign languages + Status and role + School education + Language education + Scientific disciplines + Studies in German language and literature + University curriculum + Consequences / conclusions + Educational goals + Professional / vocational education + Objectives / targets
Aspects: Colonial policy + Federal Republic of Germany (1949-1990) + German Democratic Republic (1949-1990) + Teacher training + International / country comparison + France + United Kingdom + French speaking Africa + English speaking Africa + Importance / role + Project oriented international cooperation + Austria + Switzerland
Type of document: Doctoral theses
c-00430931
ifa Library Call Number: 27/510

Beyer, Thomas; Schulze, Birgit: Toleranz an der Schule

Eine vergleichende Untersuchung über Auswirkungen eines deutsch-polnischen Schulprojekts in Frankfurt (Oder) auf den Toleranzbegriff der Schüler. – Hamburg: Lit, 2006. – 245 S. – (Region – Nation – Europa; 35) – Potsdam, Univ., Diplomarb.

Category: Polen, Jugendaustausch, Abschlussarbeiten, Bildungs- und Wissenschaftskooperation  
Main subject: Germany + Poland + International education cooperation + Student / pupil exchanges + Projects + Educational goals + Social tolerance + Brandenburg (State) + Frankfurt an der Oder + Intercultural education + Effects / consequences; Students / pupils + Case studies + attitude research
Aspects: Xenophobia + Socialization (individual) + Perceptions + Germans + Poles + Historical factors
Type of document: Masters theses
D783576
ifa Library Call Number: 26/145

Böhm, Michael Anton: Deutsch in Afrika

Die Stellung der deutschen Sprache in Afrika vor dem Hintergrund der bildungs- und sprachpolitischen Gegebenheiten sowie der deutschen auswärtigen Kulturpolitik. – Frankfurt/M.: Lang, 2003. – 702 S., S. 637-702 – (Duisburger Arbeiten zur Sprach- und Kulturwissenschaft; 52) – Augsburg, Univ., Diss., 2003

Category: Afrika, Abschlussarbeiten, Bildungs- und Wissenschaftskooperation  
Main subject: Africa + German + Foreign languages + Status and role + Language education + School education + Higher education system + Studies in German language and literature + Out of school education + Germany + Foreign cultural policy + Language policy + Concepts + Country related contents + Statistical analysis
Aspects: Historical factors + Austria + Switzerland + German Democratic Republic (1949-1990) + Federal Republic of Germany (1949-1990) + Bodies responsible for measures + Schools abroad + Namibia + South Africa + Mother tongue
Abstract: Die Arbeit bietet die erste umfassende Darstellung zur Stellung der deutschen Sprache in Schulen, Hochschulen und im außerschulischen Bereich des afrikanischen Kontinents. Sie verfolgt zwei Ziele: Zum einen will sie einen länderübergreifenden Gesamtüberblick geben und zum anderen eine Bestandsaufnahme für die einzelnen Länder leisten. Die Untersuchung ist in drei Teile gegliedert. Der erste Teil führt in die deutsche Auswärtige Kulturpolitik und die Sprachverbreitungspolitik im Ausland ein, nennt Akteure und deren Aufgaben in diesem Bereich und stellt die Sprachförderung der anderen deutschsprachigen Staaten vor. Im zweiten Teil werden die Faktoren beschrieben, die für die Stellung des Deutschen relevant sind, wie die Bildungs- und Sprachensituation und die Sprachenpolitik in den afrikanischen Ländern sowie das deutsche Engagement bei der Sprachförderung. Darüber hinaus stellt der Autor die wichtigsten Entwicklungen der letzten zwanzig Jahre und die Besonderheiten im schulischen Deutschunterricht und der Germanistik dar und beschreibt die außerschulischen Deutschkurs-Anbieter und ihre Tätigkeiten. Ein umfangreicher Statistikteil mit Tabellen und Abbildungen soll den Überblick über das Thema erleichtern. Der dritte Teil umfasst die Länderbeiträge, die als Handbucheinträge konzipiert sind. Besonders ausführlich werden Südafrika und Namibia untersucht, in denen Deutsch auch als Muttersprache verbreitet ist. (ifa)
Type of document: Doctoral theses
c-00505663
ifa Library Call Number: 24/245

Bouchara, Abdulaziz: Ausländische Studenten in Deutschland

Interkulturelle Probleme und deren Bewältigung; Fachstudie. – Hamburg: Diplomica-Verl., 2012. – 53 S.

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Deutschland, Neuerwerbung, Abschlussarbeiten, länderübergreifend  
Main subject: Germany + Student / pupil exchanges + Foreign students + Studies (university) + Intercultural conflicts + Social relationships + Learning + Surveys (interrogation) + Consequences / conclusions + Staying / visits abroad + preparation + Intercultural training + Concepts + Case studies + Universität Heidelberg
Aspects: Financing + Geographical origin + World War 1 (1914-1918) + Developing countries + Ethnic discrimination + Racism + Image of Germany + Foreign language knowledge + German
Type of document: Theses
c-00854230
ifa Library Call Number: Ca 32/11

Diop, Hadj Ibrahima: Das Selbstverständnis von Germanistikstudium und Deutschunterricht im frankophonen Afrika

Vom kolonialen Unterrichtsfach zu eigenständigen Deutschlandstudien und zum praxisbezogenen Lernen. – Frankfurt/M.: Lang, 2000. – VIII, 216 S., Lit. S. 202-216 – (Duisburger Arbeiten zur Sprach- und Kulturwissenschaft; 39) – Essen, Univ., Diss., 1998

Category: Afrika, Abschlussarbeiten, Bildungs- und Wissenschaftskooperation  
Main subject: Africa south of the Sahara + French speaking Africa + Senegal + Studies in German language and literature + Foreign languages + German + Research and teaching + Scientific / academic activities + Social group identity + University curriculum + Learning
Aspects: Area studies + Image abroad + Image of Germany + Cultural presence + France + Colonial history + Cultural influences + Perceptions
Abstract: Der Autor untersucht die Frage, inwieweit Einflüsse der französischen Kulturpolitik bis in die heutige Zeit im fremdsprachlichen Unterricht und im Fach Germanistik bzw. Deutsch als Fremdsprache im frankophonen Afrika feststellbar sind. Klassische deutsche Literatur bildete die Grundlage für die Vermittlung deutscher Kultur. Dennoch hatte die koloniale Schul- und Hochschulauffassung Frankreichs maßgeblichen Einfluss. Ein grosser Teil der Deutschlehrer stammt aus dem Elsass. Zudem wurde der Deutschunterricht mittels französischer Lehrwerke erteilt. Am Beispiel Senegals wird anschaulich beschrieben, wie sehr die Vermittlung der deutschen Sprache und Kultur durch die französische Germanistik bestimmt wurde. (ifa)
Type of document: Doctoral theses
c-00576330
ifa Library Call Number: 20/611

Dippon, Peter: Lernort UNESCO-Welterbe

Eine akteurs- und institutionsbasierte Analyse des Bildungsanspruchs im Spannungsfeld von Postulat und Praxis. – Heidelberg: Selbstverl. des Geograph. Inst. der Univ. Heidelberg, 2012. – XIII, 271 S. – (Heidelberger Geographische Arbeiten; H. 132). – Heidelberg, Pädag. Hochsch., Diss., 2012

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Neuerwerbung, Abschlussarbeiten  
Main subject: Aims and programmes of international actors + Cultural policy + International cultural cooperation + Cultural property protection + Action programmes / action plans + Educational goals + Education policy + Governance + Case studies + Germany + Bodies responsible for measures + Theory formation + Surveys (interrogation) + Consequences / conclusions
Aspects: Cultural heritage + Cultural assets + Definition / comprehension of concepts + tourism policy + Educational and training establishments
Type of document: Doctoral theses
c-00897211
ifa Library Call Number: 34/54

Ewert, Stefan: Region Building im Ostseeraum

Zur Rolle der Hochschulen im Prozess der Regionalisierung im Nordosten der Europäischen Union. – Wiesbaden: Springer, 2012. – 305 S. – (Regionalisierung in Europa; 7). – Greifswald, Univ., Diss., 2010

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Neuerwerbung, Abschlussarbeiten, länderübergreifend  
Main subject: Baltic region + International education cooperation + Universities + Importance / role + Regionalization + Regional international cooperation + Case studies + Empirical analysis + Baltic countries + Germany
Aspects: Criteria + Project oriented international cooperation + Research projects + Curricula (education) + Research and teaching + Internationalization + Student / pupil exchanges + University teachers + Networks (institutional / social) + Latvia + Lithuania + Estonia
Type of document: Doctoral theses
c-00869350
ifa Library Call Number: 33/47

Fähnrich, Birte: Science diplomacy

Strategische Kommunikation in der auswärtigen Wissenschaftspolitik. – Wiesbaden: Springer, 2013. – 319 S. (Organisationskommunikation: Studien zu Public Relations/Öffentlichkeitsarbeit und Kommunikationsmanagement). – Leipzig, Univ., Diss., 2012

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Neuerwerbung, Abschlussarbeiten, akpb, Deutschland, länderübergreifend  
Main subject: Germany + Foreign cultural policy + Public diplomacy + Academic and research cooperation + Information and communication policy + Strategic concepts + Theory + Communication studies + Campaigns + Location factors + Bodies responsible for measures + Case studies + Empirical analysis
Aspects: Globalization of international relations + Internationalization + State functions + Image building + Image abroad + Marketing + Propaganda + Definition / comprehension of concepts + Theory of society + Social processes + Theory formation + Foreign cultural organization (foreign cultural policy) + Target groups + Evaluation + Effects / consequences + Benefit + Research methods + Surveys (interrogation) + India + South Korea
Type of document: Doctoral theses
c-00882736
ifa Library Call Number: 33/577

Farsi, Armand: Migranten auf dem Weg zur Elite?

Zum Berufserfolg von Akademikern mit Migrationshintergrund. – Wiesbaden: Springer, 2014. – 380 S.. – Hamburg, Univ., Diss., 2012

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Neuerwerbung, Abschlussarbeiten  
Main subject: Germany + Migrants + Professional / specialized qualifications + Careers + University graduates + Education level + Causes + Models (theoretical) + Hypothesis + Data gathering + Empirical social research
Aspects: Priorities + Occupational categories + Merchants / traders + Integration + Second generation immigrants + Genders / gender roles + Social background
Type of document: Doctoral theses
c-00899209
ifa Library Call Number: 34/115

Faure, Romain: Netzwerke der Kulturdiplomatie

Die internationale Schulrevision in Europa 1945-1989. – Braunschweig, ca. 2014. – 343 S. – Braunschweig und Paris, Univ., Diss., 2014

Category: Neuerwerbung, Abschlussarbeiten, Bildungs- und Wissenschaftskooperation  
Main subject: Europe + Diplomacy + International consultations + Schoolbooks + Revision of opinions / of perceived knowledge + International education cooperation + Relations within groups of countries + International education cooperation + Academic and research cooperation + Bodies responsible for measures + Networks (institutional / social) + Project oriented international cooperation + Development phases + Analysis
Aspects: Cold War (East-West conflict) + Eastern Europe (political) + Western Europe (political) + Reduction of political confrontation + Geographical distribution + Intergovernmental commissions + Federal Republic of Germany (1949-1990) + German Democratic Republic (1949-1990) + France + United Kingdom + Poland + Hungary + Soviet Union
Type of document: Doctoral theses
c-00903530
ifa Library Call Number: 4 B 34/55

Geuenich, Helmut: Migration und Migrant(inn)en im Schulbuch

Diskursanalysen nordrhein-westfälischer Politik- und Sozialkundebücher für die Sekundarstufe I. – Wiesbaden: Springer, 2015 (i.e. 2014). – XX, 381 S. – Köln, Univ., Diss., 2013

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Neuerwerbung, Abschlussarbeiten  
Main subject: Federal Republic of Germany (1949-1990) + Germany + School education + Political education + Schoolbooks + Content analysis + International migration + Migrants + Change + Public debates + Stereotypes + Research methods + Discourse theory + Analysis + Consequences / conclusions
Aspects: Foreign workers + Terminology + Resettler + Refugees + Asylum seekers + Aliens policy + Economic factors + Social discrimination + Perceptions of foreigners + Racism + Women + Children + Information quality
Type of document: Doctoral theses
c-00918315
ifa Library Call Number: 34/779

Gotthardt, Nicola: Serbische Studierende in Deutschland

Motive und Rahmenbedingungen von Migration, Bleiben und Rückkehr. – Berlin: Lit-Verl., 2014. – XVI, 342 S. – (Studien zu Migration und Minderheiten; 30). – Münster, Univ., Diss., 2014

Category: Neuerwerbung, Abschlussarbeiten, Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Deutschland  
Main subject: Germany + Serbia + Student / pupil exchanges + Serbs + Foreign students + Motivation + Studies abroad + Return migration + Resolutions / decisions + Determinants + International / country comparison + Further higher education policy + Governance
Aspects: Legal regulations + Financing + Scholarships + Aims and programmes of institutions / organizations + Follow-up contacts + Families + Personal relations/contacts + Occupational prospects + Careers
Type of document: Dissertation
c-00927258
ifa Library Call Number: 35/228

Grupp, Katja: Bild Lücke Deutschland

Kaliningrader Studierende sprechen über Deutschland. – Stuttgart: Ibidem-Verl., 2014. – 381 S. – (Soviet and Post-Soviet Politics and Society; 129). – Bielefeld, Univ., Diss.

Category: Deutschlandkommunikation, Neuerwerbung, Abschlussarbeiten, Bildungs- und Wissenschaftskooperation  
Main subject: Russian Federation + Students / pupils + Studies (university) + Studies in German language and literature + Opinions / attitudes + Perceptions + Germany + Image of Germany + Determinants + Germans + Surveys (interrogation) + Information sources + State of knowledge + Analysis
Aspects: Collective identity + Stereotypes + Prejudices + Historical factors + Ethnic / national communities + Cultural history + Cultural presence + German + Foreign languages + Knowledge of history
Type of document: Doctoral theses
c-00907830
ifa Library Call Number: 34/455

Gutwerk, Simone: Host nation studies

A language and culture program in US-American elementary education in Germany. – Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2013. – 201 S.. – Würzburg, Univ., Diss., 2012

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Neuerwerbung, Abschlussarbeiten, Vereinigte Staaten  
Main subject: United States + Schools abroad + International schools + Federal Republic of Germany (1949-1990) + Germany + Target groups + Stationing of troops abroad + Professional military personnel + Americans (United States) + Students / pupils + Primary schools + Secondary schools + Curricula (education) + Content analysis + Intercultural education + Didactics + Access to culture + Surveys (interrogation) + Teachers
Aspects: Pre-schools / kindergartens + School partnerships + Teacher training + International education cooperation + German + Foreign languages + Language education
Type of document: Doctoral theses
c-00874282
ifa Library Call Number: 33/308

He, Jun: Die Auswirkungen der englischsprachigen Hochschullehre in Deutschland auf das Deutschlernen in China

Frankfurt/M.: Lang, 2013. – XVI, 232 S. – (Duisburger Arbeiten zur Sprach- und Kulturwissenschaft; 95). – Duisburg-Essen, Univ., Diss., 2012

Category: Neuerwerbung, Abschlussarbeiten, Sprachbeziehungen, Deutschland, Bildungs- und Wissenschaftskooperation , China  
Main subject: Germany + Further higher education policy + University curriculum + Internationalization + Language of instruction + English + Effects / consequences + People's Republic of China + German + Foreign languages + Language education + Studies abroad + Empirical analysis + Consequences / conclusions + Language policy
Aspects: German + Science Language + Status and role in the international system + Location factors + Education markets + Studies in German language and literature + Foreign countries + Students / pupils + Motivation + Access to information + Foreign language knowledge
Abstract: Deutsch als internationale Wissenschaftssprache befindet sich auf einem absteigenden Ast. Durch die fortschreitende Globalisierung des Hochschulwesens kann sich das Englische als Lingua Franca an den deutschen Universitäten immer weiter durchsetzen. So werden auch in Deutschland seit fünfzehn Jahren zunehmend internationale Studiengänge angeboten. Der daraus resultierende Bedeutungsverlust der deutschen Sprache in der Wissenschaft macht sich vor allem bei naturwissenschaftliche Publikationen bemerkbar: Nur knapp ein Prozent erscheint noch in deutscher Sprache. Welche langfristigen Auswirkungen diese Entwicklungen für die Bedeutung des Deutschen als Fremdsprache haben, untersucht Jun He in ihrer Dissertation. Am Beispiel chinesischer Deutschlernender untersucht sie die Motivationsgründe und die Bereitschaft, Deutsch zu erlernen. Der chinesische Kulturraum wird in den Mittelpunkt der Studie gestellt, da chinesische Studierende mit 14 Prozent die größte nationale Gruppe darstellen, die an internationalen Studiengängen in Deutschland teilnimmt. In einer Umfrage unter deutschlernenden Chinesen zeigt He auf, dass weniger als 40 Prozent der Befragten von einem Attraktivitätsverlust des Deutschen in China ausgehen. Eine Beschädigung des Status der deutschen Sprache durch internationale Studiengänge befürchten nur 15 Prozent. Dennoch fordert He eine stärkere Sprachloyalität im Inland sowie bessere Fördermittel, um nachhaltig die Attraktivität der deutschen Sprache für Lernende im Ausland zu sichern.
Type of document: Doctoral theses
c-00867254
ifa Library Call Number: 33/4

Heil, Simone: Young ambassadors

Youth exchange and the special relationship between Germany and the State of Israel. – Baden-Baden: Nomos, 2011. – 351 S. – Bremen, Univ., Diss., 2011

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Abschlussarbeiten  
Main subject: Germany + Federal Republic of Germany (1949-1990) + Israel + Foreign cultural policy + Foreign policy instruments and procedures + Youth exchanges + Bilateral international relations + International relations theory + Constructivism + International exchange of persons + Partnership between towns + Empirical analysis + Surveys (interrogation) + Case studies
Aspects: Motivation + Financing + Effects / consequences + Participants in international contacts + Cologne + Tel Aviv + Bremen + Haifa + Students / pupils + Voluntary organizations + kibbutz + Preparation of projects + Press + Reporting + Holocaust + Middle East conflict + Germans + Israelis + Revision of opinions / of perceived knowledge
Type of document: Doctoral theses
D942201
ifa Library Call Number: 31/630

Holtz, Menja: Wissenschaftsaustausch als hierarchisierter Transfer

Lateinamerikanische Promotionen in Deutschland. – Baden Baden: Nomos, 2012. – 361 S. – (Studien zu Lateinamerika; 15) – Rostock, Univ., Diss., 2011

Category: Bildungs- und Wissenschaftskooperation , Abschlussarbeiten, Kulturbeziehungen bilateral, Lateinamerika  
Main subject: Germany + Federal Republic of Germany (1949-1990) + German Democratic Republic (1949-1990) + Latin America + Latin Americans + University graduates + Doctorates + Historical surveys + Latin American studies + Humanities + Social sciences + Studies abroad +
International exchange of persons + International education cooperation + Networks (institutional / social) + International cooperation
Aspects: Emigration / emigrants + Return migration
Abstract: Der internationale Austausch von Wissen ist ein komplexer Prozess, an dem Akteure unterschiedlicher Kulturen und Regionen beteiligt sind. Er wird dominiert von der westlichen Welt, wodurch Akademiker aus nichtwestlichen Regionen innerhalb wissenschaftlicher Netzwerke benachteiligt sind. Menja Holtz untersucht in ihrer Dissertation die Partizipation lateinamerikanischer Doktoranden am Wissenschaftstransfer mit Deutschland. Hierzu stellt sie zunächst die Geschichte und die institutionellen Bedingungen des Wissenschaftsaustauschs zwischen Lateinamerika und Deutschland ausgehend vom 19. Jahrhundert dar. Sie betrachtet unterschiedliche Epochen und Veränderungen, wie zum Beispiel die Expansion des lateinamerikanischen Hochschulwesens, das Studium von Lateinamerikanern in der DDR und in der Bundesrepublik sowie den Austausch im vereinten Deutschland. Neben den politischen Grundlagen erläutert die Autorin auch die institutionelle Organisation des Austauschs. Hier werden die Entstehung der Förderung, die jeweiligen Durchführungsweisen in der DDR und der Bundesrepublik und institutionelle Förderer wie der DAAD, politische und kirchliche Stiftungen vorgestellt. Nachfolgend beleuchtet sie den inhaltlichen Beitrag der lateinamerikanischen Doktoranden und analysiert die Themen, mit denen sie sich in den jeweiligen deutschen Staaten beschäftigten. Im letzten Teil ihrer Arbeit geht Menja Holtz näher auf den Rückkehrprozess sowie die Entstehung weitergehender Netzwerke und Kooperationen ein. Sie bietet damit einen aufschlussreichen Beitrag zu einer kritischen Wissenschafts- und Diskursgeschichte aus der Perspektive der Akteure. (ifa)
Type of document: Doctoral theses
c-00848858
ifa Library Call Number: 32/130

Contact

Barbara Ammer
Phone +49.711.2225.188
ammer(at)ifa.de